“Monelle jää työpäivän jälkeen hähmäinen olo”, Raninen kuvailee yleistä asiantuntijoiden ongelmaa. Aika tuntuu menevän muuhun kuin omiin ydintehtäviin. Mikä avuksi?

Ensin on tehtävä yhdessä näkyväksi, mistä kaikesta työpäivät koostuvat. Webinaarisarjan kolmannesta jaksosta saat neuvot siihen, millaiset menetelmät sopivat erityisen hyvin etätyöympäristöön. Sitten on priorisoinnin aika: mikä on kiireellistä, mitä voi delegoida eteenpäin, mitä taas jaksottaa pidemmälle aikavälille? 

Esihenkilön kannattaa hyödyntää työajanseurannan tarjoamaa dataa. Se auttaa aikabudjetoinnissa ja kertoo, miten paljon kalentereista on syytä varata aikaa vaikkapa siirtymiin ja metatyöhön. Toinen tärkeä apuväline ovat ennakoitavat rakenteet avun pyytämiseen ja tarjoamiseen. Hybridityössä hihasta nykäiseminen ei ole yhtä helppoa kuin ennen, joten kanavista ja niiden käytöstä on sovittava erikseen. 

Ja mikä tärkeintä: näiden samojen keinojen on tarkoitus auttaa myös esihenkilöä itseään. Tiiminvetäjänä tarvitset itsekin silloin tällöin apua ja ohjausta oman työaikasi hallintaan – olethan ihminen. Työhyvinvointi kuuluu kaikille, roolista riippumatta.


 


 

Kokeile työajanseurantajärjestelmää maksutta

Työajanseurantajärjestelmä on yksi työhyvinvointia edistävä työkalu. Järjestelmän data kertoo esimerkiksi milloin työntekijöiden työtunnit paukkuu tai käyttämättömiä lomapäiviä alkaa kertymään. Kokeile Otta-työajanseurantajärjestelmää maksutta 14 päivän ajan!